Verfijn je zoekopdracht
Contactinformatie
Bibliotheek Hoogeveen
Hoogeveen

Anke de Jong
T 0528 293 229
M 06 42 55 07 68
E a.de.jong@bibliotheekhoogeveen.nl

Doelgroepen
  • anderstaligen
  • bibliotheekmedewerkers
  • docenten voortgezet onderwijs
  • Kinderen 13-15 jaar
  • leerlingen onderbouw voortgezet onderwijs

Programmalijnen
  • Geletterde samenleving

Innovatiefase
  • Bouwfase: Pilot of experiment

Leesbevordering in de ISK

Hoe slagen we er gezamenlijk in ISK-leerlingen binnen de gestelde periode van 2 jaar op het gewenste taalniveau te krijgen zodat zij kunnen doorstromen naar regulier vervolgonderwijs op het schoolniveau dat hen past en de Nederlandse taal hiervoor geen barrière vormt? De Bibliotheek zorgt voor leesplezier, voor meer en beter lezen en op die manier voor een betere beheersing van de Nederlandse taal.


Doel innovatieproject

Jongeren met een meertalige achtergrond worden vaardig in de Nederlandse taal.


Startjaar innovatie
  • 2021

Aanpak project

Met de docenten wordt een plan gemaakt om de leeslessen onderdeel te laten uitmaken van de taal(-/avo-)lessen. De plannen worden gemaakt met ervaring en kennis van wetenschappelijk onderzoek. De bibliotheekmedewerker maakt een plan per leesgroepje (rekening houdend met leeftijd, interesse, taalniveau). De leesgesprekken, het (samen)lezen en de werkvormen daaromheen worden niet gehinderd door de coronamaatregelen. Wanneer er een lockdown komt gaan de leesgesprekken online door en zal er met name digitaal gelezen worden. Ook de ouders worden bij het lezen betrokken. Zij worden uitgenodigd bij de leesgesprekken en/of krijgen informatie over boeken en lezen tijdens bestaande school-oudercontactmomenten. De leerkrachten krijgen een training aangeboden over leesbevordering in de klas.


Tips en tricks

Risico's: Leerlingen verlaten vroegtijdig school; ze hebben veel problemen in hun omgeving; de Bibliotheek kan de leesbevorderende activiteiten niet meer uitvoeren; de klassen worden opgeheven. Oplossingen: elke leerling krijgt zo veel mogelijk persoonlijke aandacht, (lees)gesprekken om zo in korte tijd resultaten te behalen. De leerling goed kennen zorgt ook voor een warme overdracht. Contact houden ook na het verlaten van de klas of de school. Taalhuizen voor ISK-leerlingen.




Copyright 2024 Innovatiebieb Sitemap | Algemene voorwaarden | Pricacybeleid