Innovatietrainingen

Er zijn verschillende innovatietrainingen specifiek ontwikkeld voor professionals in de bibliothekensector.

 

Basistraining professioneel innoveren voor bibliotheken

Ontdek hoe jij slimme innovatieve oplossingen kan aanjagen in jouw bibliotheek. Tijdens deze training leer je in slechts een halve dag de basisvaardigheden die je direct kunt toepassen in de praktijk. In deze training leer je de basis van:

 

  • Snel en doeltreffend jouw idee in kaart brengen
  • Prioriteiten stellen en de aannames onder je idee scherp krijgen.
  • Effectieve interviews voeren met jouw doelgroep.
  • Op professionele wijze experimenten opzetten om jouw idee te valideren.

 

Tijdens de training doe je praktische kennis op, die je meteen in de praktijk kan brengen. Onze uitgebreidere programma's gaan dieper op de materie in, maar deze  training geeft je al direct toepasbare tools om vakkundiger met innovatie om te gaan. 

 

Na deze basistraning meer leren? Volg dan de training 'professioneel innoveren'!

 

Training professioneel innoveren voor bibliotheken

Succesvolle innovaties worden dichtbij de klantvraag ontwikkeld. Zo maak je een product of dienst waar de klant écht op zit te wachten. In 6 dagen leer je diverse methodieken om erachter te komen waar de behoefte van de klant ligt, hoe je snel ideeën kan genereren én hoe je die ideeën kan beoordelen op waarde. 

 

Dag 1: Je begint de eerste dag met een blik op de veranderende wereld je heen en de invloed daarvan op je leden, producten en diensten. Denk aan technologische ontwikkelingen, veranderende klantbehoeften en sectorspecifieke ontwikkelingen. Op basis van deze kennis creëer je een visie op een toekomstbestendige bibliotheeksector, inclusief alle daarbij horende diensten en taken. 

 

Dag 2: Op dag twee bedenk je een innovatief idee dat bij kan dragen aan een toekomstbestendige bibliotheeksector. We focussen ons op een idee dat een probleem van de doelgroep oplost of invulling geeft aan een behoefte van de doelgroep. Met praktische hulpmiddelen maak je dit idee concreet en onderzoek je alternatieve manieren die de doelgroep kan hebben om deze behoefte in te vullen - dat zijn namelijk je concurrenten. 

 

Dag 3: Elk innovatief idee rust op aannames. Deze brengen we op dag drie scherp in beeld. Vervolgens leer je belangrijke skills om je doelgroep te interviewen. Met deze nieuwe methoden voorkom je onder andere sociaal wenselijke antwoorden. Veel ‘marktonderzoeken’ laten zien dat nieuwe producten of diensten gewenst zijn bij de doelgroep, terwijl vervolgens niemand ze daadwerkelijk gebruikt. Met deze nieuwe vaardigheden zal dit jou niet meer gebeuren.

 

Dag 4: Goed experimenteren gaat verder dan ‘gewoon iets uitproberen’. Tijdens de vierde dag leer je hoe je professioneel een experiment kan opzetten en uitvoeren. We bedenken hoe we met minimale inzet van tijd en geld, maximaal kunnen leren van een experiment. Uiteraard gefocust op de aannames die je wilt onderzoeken. We doen dit op basis van jouw concrete idee, maar de methode kan je hierna op elk innovatief idee toepassen. 

 

Dag 5: Wanneer je een nieuwe propositie hebt gevonden waar de doelgroep behoefte aan heeft, is het tijd om te groeien. Meer gebruikers, meer leden, meer klanten; maar hoe krijg je dit voor elkaar? Met de basis van de Growth Hacking methode gaan we aan de slag. Daarnaast hebben we aandacht voor het duurzaam implementeren en financieren van jouw idee binnen de sector. 

 

Dag 6: Hoe briljant je idee ook is, het is belangrijk om stakeholders mee te nemen en te overtuigen. Bijvoorbeeld je manager, die tijd en geld moet vrijmaken om met het idee aan de slag te gaan. Jij leert tijdens deze laatste halve dag een overtuigende pitch te geven! Vanaf nu ben je een professionele innovator!  

 

Duur training 

Deze training bestaat uit 5,5 dag, fysieke bijeenkomsten. Tussen iedere trainingsdag zit een opdracht, waar je ongeveer een dagdeel in de week mee bezig bent. De totale duur van de training is in overleg (gemiddeld 5 maanden). 

 

Brochure

Lees in deze brochure alle informatie over de training professioneel innoveren voor bibliotheken.

 

Training managen van innovatie

Als een organisatie aan de slag gaat met innoveren, speelt het management een cruciale rol. Zij geven leiding aan degenen die innovaties tot stand brengen en nemen vaak beslissingen over welke ideeën wel of niet worden uitgevoerd. Wanneer medewerkers op een professionele en iteratieve manier innoveren, kunnen managers die alleen bekend zijn met traditionele methoden (zoals projectmatig werken) het team soms onbewust belemmeren.

 

Daarom is het van essentieel belang dat managers leren hoe ze hun team op de best mogelijke manier kunnen motiveren, begeleiden, bijsturen en beoordelen. (Ja, ook beoordelen!) Want hoewel 'fouten maken mag' een mantra is, betekent dit niet dat teams ongelimiteerd tijd en geld kunnen besteden zonder resultaten te boeken. Met de juiste vragen, afspraken en zelfs meetbare doelen (KPI's) kan een manager een innovatieteam écht verder helpen.

 

 

Ben je geïnteresseerd in in de trainingen? Neem contact op met Cibap Next via info@cibapnext.nl.

Cibap Next is een onderwijsinstelling die in intensieve samenwerking met o.a. Rijnbrink deze sectorspecifieke innovatieopleidingen heeft ontwikkeld.

Alle trainingen kunnen incompany georganiseerd worden voor jou en je collega’s. Het gebeurt ook regelmatig dat een POI de training organiseert in samenwerking met één of enkele bibliotheken. Zeker een aanrader!

Copyright 2024 Innovatiebieb Sitemap | Algemene voorwaarden | Pricacybeleid