6x boekentips #innovatie

woensdag 10 mei 2023

Houd jij je bezig met innovatie of wil je er meer over weten? Boeken lezen is in onze sector natuurlijk dé manier om je kennis te vergroten en/of inspiratie op te doen. In dit blog delen we een aantal boekentips met je. Het ene boek staat vol met handige tools en werkvormen die je direct kunt toepassen en in het andere boek vind je vooral theorie. Waar gaat jouw voorkeur naar uit? 

 

6x boekentips over innovatie

 

Het innovatiedoolhof | Gijs van Wulfen 
Gijs van Wulfen vergelijkt het innovatieproces in zijn boek met een doolhof. Zijn boek geeft veel inzichten en lessen uit de innovatiewereld, bijvoorbeeld welke hordes en doodlopende wegen je kunt tegenkomen in het innovatiedoolhof en welke routes wel leiden tot een geslaagde business case. Hij stelt dat drie vierde van alle innovaties in bedrijven mislukken. Uiteraard wordt er gesproken over de oorzaken. De kans op succes neemt toe als de bestuurders zich richten op perfectie, snel leveren, focus op de gebruiker, een duidelijke en noodzakelijke missie enzovoort. De schrijver duidt erop dat een prima idee geen garantie is voor implementatie. Hij beschrijft duidelijk welke knelpunten er zijn.

 

Testing Business Ideas | David J. Bland, Alex Osterwalder
Je voornaamste taak als innovator, ondernemer of organisatie is je business ideeën testen om het risico op falen te beperken. Zeven op de tien nieuwe producten voldoen niet aan de verwachtingen. Met 'Business Ideeën testen’ willen we daar verbetering in aanbrengen. In de stijl van de wereldwijde bestseller ‘Business Model Generatie’ bieden we je met deze praktische gids een verzameling direct toepasbare technieken om je nieuwe business ideeën snel te kunnen testen. Je doet kennis op over het proces, leert hoe je je eerste experiment ontwerpt en business ideeën kunt testen. Als je al weet hoe je moet testen, kun je je vaardigheden aanscherpen met de uitgebreide toolbox. Tot slot leer je om systematisch te testen binnen je eigen organisatie aan de hand van gebruiken en een gedeelde taal. Het is nu tijd om niet langer op aannames te vertrouwen, maar je ideeën grondig te testen en bewijs te leveren. 

 

75 werkvormen voor creatieve sessies | Josine Gouwens
Een boek voor managers, beleidsmedewerkers, trainers en consultants, die sessies begeleiden met als doel om in de organisatie tot vernieuwing of verbetering te komen. Door middel van de oefeningen worden de creatieve vermogens van de deelnemers aangesproken. Het gaat hierbij om creatief denken, denken waarbij de intuïtie wordt aangesproken, maar ook soms de ratio. Zo zijn er werkvormen om inzicht te vergroten, om een gewenste situatie helder te krijgen en om originele, vernieuwende ideeën te ontwikkelen. De ene auteur is psycholoog en werkt als management consultant en leiderschapstrainer. De andere auteur is econoom en geeft workshops Creatief Denken aan individuen en bedrijven.  

 

Het groot online werkvormenboek | Sasja Dirkse, Angela Talen, Annemarieke van Rumpt, Lotte Bons
Het Groot Online Werkvormenboek is dé inspiratiebron voor iedereen die een succesvolle online bijeenkomst wil organiseren. Het werken en leren op afstand is in een stroomversnelling gekomen. Leidinggevenden en andere professionals vergaderen steeds meer vanuit huis en docenten verzorgen steeds vaker online onderwijs. De experts spreken van een onomkeerbare trend. We zullen, meer dan voorheen, online blijven vergaderen, coachen en opleiden. De technische kant van het online overleggen hebben we onder de knie maar nu speelt nog de vraag: ‘Hoe zorg je ervoor dat je online meetings effectief en interactief houdt?’. Voordat je het weet, wordt een online les een lange monoloog en veranderen vergaderingen in technocratische contactmomenten. 'Het Groot Online Werkvormenboek' bevat zestig verschillende online werkvormen. Of het nu gaat om kennismaken, brainstormen, beslissen of evalueren: in dit boek vind je voor elke bijeenkomst meerdere passende werkvormen die je online kunt inzetten. Het boek geeft ook uitleg over de theorie en helpt je de meest geschikte werkvorm te kiezen. Bij elke werkvorm krijg je bovendien waardevolle tips en word je gewezen op de valkuilen zodat je goed beslagen ten ijs komt en vol zelfvertrouwen een online bijeenkomst kunt leiden.  

 

De mom test | Rob Fitzpatrick
Iedereen liegt tegen je. Vraag nooit aan je moeder of je bedrijf een goed idee is want ze houdt van je en zal tegen je liegen. Technisch gezien is dit waar, maar daar gaat het helemaal niet om. Je moet niemand vragen of je bedrijf een goed idee is. Het is een slechte vraag en iedereen zal in ieder geval een klein beetje tegen je liegen. Het is niet de verantwoordelijkheid van anderen om jou de waarheid te vertellen. Het is jouw verantwoordelijkheid om die te vinden. Het is de moeite waard om het goed te doen. Praten met klanten is één van de fundamentele skills voor zowel Customer Development als Lean Startup. We weten allemaal dat we het moeten doen, maar niemand lijkt toe te willen geven dat het best moeilijk is om de juiste vragen te stellen. Dit boek laat je zien hoe klantgesprekken fout kunnen gaan en hoe je ze beter kunt voeren. Het is een snel en praktisch handboek dat je tijd, geld en leed zal besparen.

 

De corporate startup | Tendayi Viki & Dan Toma
“Een essentieel boek voor leiders dat toont hoe je effectief kunt innoveren voor de toekomst en je groei vergroot, terwijl je tegelijkertijd je core business uitvoert.” – Alexander Osterwalder, coauteur van Business Model Generatie

“De Corporate Startup won een Axiom Business Book Awards 2019 Gold Medal en is de 2018 Innovation and Entrepreneurship categorie winnaar van de CMI Management Book of the Year Award. Auteur Tendayi Viki was tevens geselecteerd voor de shortlist van de Thinkers50 Innovation Awards en staat op de 2018 Radars lijst van de Thinkers50. Grote bedrijven gaan failliet als ze niet innoveren. Maar de vraag is: hoe. Bedrijven hebben een handboek nodig waarmee ze hun bedrijf kunnen transformeren tot innovatiemachines. De Corporate Startup is dat handboek. Het toont een bewezen methode - zoals de Lean Startupprincipes - om een innovatiecultuur op te bouwen.” Ben Yoskovitz, coauteur van Lean Analytics en medeoprichter van Highline BETA

“De Corporate Startup is een praktische gids voor gevestigde bedrijven die hun innovatiecapaciteiten duurzaam willen ontwikkelen. De wereld om ons heen is snel aan het veranderen. Er is nu meer druk op gevestigde bedrijven om te innoveren. De uitdaging die de meeste bedrijven hebben, is om nieuwe producten voor nieuwe markten te ontwikkelen, terwijl ze tegelijkertijd hun core business moeten managen. De principes en methodes in het boek bieden bedrijven een plan om hun innovatie te managen terwijl ze ook hun core business uitvoeren. De Corporate Startup biedt kaders, modellen, tabellen, tools en methodes die makkelijk kunnen worden toegepast om nieuwe producten en businessmodellen te ontwikkelen. De Corporate Startup is niet alleen een omvangrijk, maar ook een gedegen handboek. Naast inspirerende voorbeelden staat het boordevol modellen, instrumenten, figuren en praktisch toepasbare aanpakken.Hans van der Loo, auteur van o.a. Waar haal je de energie vandaan?, Kus de visie wakker, coauteur van Musk Mania en Wavemakers en mede oprichter en eigenaar van Betterday

Het Corporate Startup-model en de ideeën over het innovatie-ecosysteem zijn voor ons zeer nuttig gebleken bij het ontwerpen van onze eigen innovatiestrategie. Dit boek is een must voor alle leiders die hun bedrijf willen transformeren om innovatiever te kunnen zijn.” Erik Kongsvik-Ibsen, vice president strategy en business development van Egmont.

 

Ken jij alle boeken uit dit rijtje? Of heb je je te-lezen-lijstje nu aangevuld? Als je zelf nog fijne boekentips hebt, laat het vooral weten! 

Copyright 2024 Innovatiebieb Sitemap | Algemene voorwaarden | Pricacybeleid