Verfijn je zoekopdracht
Contactinformatie
Fers
Leeuwarden

Jennifer Veldman
E jennifer@fers.nl

Doelgroepen
  • bibliotheekmedewerkers
  • Vanaf 18 jaar (18+)
  • Vanaf 65 jaar (65+)

Programmalijnen
  • Leven lang ontwikkelen

Innovatiefase
  • Opschalingsfase: Regionale en landelijke verspreiding

Data Detox: Glass Room Experience

De Data Detox Kit wordt vaak gepresenteerd in samenhang met de tentoonstelling De Glass Room Experience/Plus (naam afhankelijk van de omvang van de tentoonstelling). In deze tentoonstelling wordt duidelijk gemaakt waarom bewuster omgaan met je eigen data en privacy belangrijk is. Bij de Data Detox Bar kan je vervolgens terecht voor advies en kan je een Data Detox Kit meenemen.


Doel innovatieproject

Aandacht voor privacy
Digitale geletterdheid staat hoog op de agenda. Het heeft als doel om burgers te laten groeien tot actieve, verantwoordelijke, zelfstandige participanten in onze (digitale) maatschappij. De verankering ervan in ons dagelijks leven moet zodanig zijn, dat elke burger digitaal geletterd is en zich in een gedigitaliseerde wereld kan redden. Digitale inclusie en het belang van digitale geletterdheid is daarom groot.

Privacybewustzijn maakt onderdeel uit van digitaal geletterd zijn, maar is daarbinnen nog vaak een onderbelicht onderwerp. Waar gaan we eigenlijk mee akkoord als we de gebruikersvoorwaarden van uiteenlopende sociale-mediadiensten accepteren? Welke van onze gegevens worden, vaak zonder we dat doorhebben, verzameld en verspreid naar partijen van wie we vaak nog nooit gehoord hebben?

Data Detox Kit & Glass Room Experience
Om hier invulling aan te geven wordt in de Friese bibliotheken gebruik gemaakt van de Data Detox Kit en Glass Room Experience. Zowel de Data Detox Kit als The Glass Room Experience zijn oorspronkelijk ontwikkeld door Tactical Technology uit Berlijn. BSF en de Friese bibliotheken hebben de kit vertaald naar het Nederlands en verzorgen ondersteuning. Tevens worden na de lancering kits voor verschillende doelgroepen ontwikkeld.

De Data Detox Kit wordt vaak gepresenteerd in samenhang met de tentoonstelling De Glass Room Experience/Plus (naam afhankelijk van de omvang van de tentoonstelling). In deze tentoonstelling wordt duidelijk gemaakt waarom bewuster omgaan met je eigen data en privacy belangrijk is. Bij de Data Detox Bar kan je vervolgens terecht voor advies en kan je een Data Detox Kit meenemen. Met de Data Detox Kit ondergaan gebruikers een achtdaagse kuur. Elke dag behandelen zij een onderdeel van hun digitale persoonlijkheid. Het project gaat daarbij zeker niet over het mínder gebruiken van alle online mogelijkheden, maar over het bewúster gebruik maken ervan.


Startjaar innovatie
  • 2018



Copyright 2024 Innovatiebieb Sitemap | Algemene voorwaarden | Pricacybeleid