Verfijnen

Resultaten

Contactinformatie
ZB Vlissingen
Vlissingen

Marc van de Plasse
Spuikomweg 7
4381 LZ Vlissingen
T 0118 654123
M 0646194433
E mvandeplasse@dezb.nl

Doelgroepen
  • Vanaf 18 jaar (18+)
  • Vanaf 50 jaar (50+)
  • Vanaf 65 jaar (65+)
  • bibliotheekmedewerkers
  • leerlingen MBO
  • studenten HBO
  • studenten WO
  • niet-digivaardigen

Kernfunctie
  • Leren
  • Informeren

Innovatiefase
  • geïmplementeerd en toegepast op één locatie

Thema

Participatie en zelfredzaamheid
  • basisvaardigheden

Persoonlijke ontwikkeling
  • technologie en makers

Evaluatievorm
  • geen evaluatie

Project overnamemogelijkheid
  • gratis

DigiDesk

DigiDesk is een fysieke servicedesk in de bibliotheek, bemenst door IT-studenten van Scalda. Er wordt een doorlopend gratis spreekuur voor digitale vragen aangeboden op doordeweekse dagen van 10.00 tot 17.00 uur. De DigiDesk is met name bedoeld voor vragen over nieuwe media en apparatuur, zoals smartphone, tablet, e-reader, laptop of sociale media.
Het inloopspreekuur is voor leden en niet-leden.


Doel innovatieproject

Mensen digitaal vaardiger maken.


Startjaar innovatie
  • 2015

Aanpak project

1.Inventarisatie behoefte aan een DigiDesk. Welke digitale vragen/behoeften leven er bij welke doelgroep.
2. Werving stagiairs.
3. Fysieke DigiDesk in de Bibliotheek.
4. Promotie.
5. Aanloop en vragen monitoren.
6. Continue evaluatie, bij klanten, medewerkers en stagiairs.


Samenwerkingspartners
Naam organisatie Soort organisatie Plaats
Scalda Onderwijsinstelling MBO Vlissingen

Resultaat

Gewenst: aanloop van mensen met vragen over digitale apparatuur en goede beantwoording van deze vragen; probleemoplossing voor de klant dus. Plus uitstraling van Bibliotheek als een laagdrempelige instelling waar serieuze en professionele ondersteuning wordt geboden bij vragen van klanten over digitale apparatuur.

Ongewenst: geen aanloop, onvoldoende kwaliteit en continuïteit kunnen bieden bij probleemoplossing. De kwaliteit van de ict-stagiairs speelt een significante rol.


Tips en tricks

Maak gebruik van IT-studenten die 20 weken stage lopen i.p.v. 10.
Zorg voor een goed overdrachtsdocument.
Laat stagiairs het aantal bezoekers en de soort vragen per dag bijhouden. Kies liever voor een niveau 4 student dan niveau 3.

Maak promotie. Laat stagiairs ook workshops verzorgen.
Zorg voor een fysieke en herkenbare plek in de Bibliotheek waar de DigiDesk-stagiairs ondersteuning bieden.



Evaluatie toelichting

Terugkoppeling door IT-stagiairs.
Toezicht door bibliotheekmedewerkers.
In een later stadium: evaluatie door klanten.



Toelichting overnamemogelijkheid

Gratis informatie-uitwisseling en mogelijkheid DigiDesk in praktijk te zien functioneren.